Kuukkeli 5.-11.8.2011

Yleistä
Suunnittelimme lomamatkaa pohjoiseen! Mikä kulkuväline? Pihassa oli asuntovaunu, mutta vetoautoa ei ollut, tai oli, mutta se ei olisi kestänyt vaunun vetämistä mäkisessä maastossa. Hankimme asuntoauton. Asuntoauton kokoluokka piti olla sellainen, että saatoimme kumpikin sillä ajaa, ts. ajokortti riitti. Teimme asuntoautolla koeajoja aivan tarkoituksella ja tottavie viimehetkellä ilmeni vikoja, jotka täytyi korjata jos mäkiseen maastoon aikoi.
Asuntoauto pukeilla ... korjaamolle. Siellä tarkastettiin ja säädettiin toimintoja ja kuntoon tuli. Hyvä niin, nyt saatoin siivota asuntoauton.

5.8.2011 Matkalle
Kaikki valmiina. Edellisenä päivänä kannoimme tavarat autoon. Vielä oli jotain viemättä kun puhelin soi, tuttavapariskunta oli palailemassa lomareissultaan Kuhmosta ja kyselivät voisivatko poiketa. Kyllähän se sopi. Pienen tovin viipyivät, kahvit joivat ja sitten lähtivät. Kohta pääsimme taipaleelle n. klo 15.00.

Ylivieskan kautta Oulaisiin. Siellä kului pari tuntia kun teimme ruoka- ja muita ostoksia. Matka jatkui kunnes pysähdyimme Limingassa eräälle levähdyspaikalle oikomaan jäseniä. Ruoka ja sänky mukana, mikäs sen mukavampaa. Kempeleen Zeppeliinissä metsästin Greeniä, aine tulee PortaPottaan. Ei löytynyt, mutta selvisi, että aineen tuotepakkaus on muuttunut, ei myydä enään litran pulloissa. Ostin jotain vastaavaa, ja hyvin on toiminut.

Ajettiin 4-tietä, Merihelmessä pydähdyimme kahville ja ihailemaan kaunista merimaisemaa. Ei viivytty kauaa kun piti joutua Joelle. Halusin käydä katsomassa lapsuudenkotia.
Hauskojen muisteluksien jälkeen jatkoimme matkaa. Pimeä yllätti ja pari kertaa ajoimme käännyttävien risteyksien ohi. Lopulta olimme kuitenkin oikealla tiellä ja matkalla Hallatorpalle. Pimeällä ajo on sellaista ja lisäksi pitkien ajovalojen sulake paloi. Onneksi noita kaikenmaailman sulakkeita tuli varattua mukaan.

Pysähdyimme Portimon Palovaarassa Ylimaan sotamuistomerkillä.
Kello oli pitkälle yli puolenyön, ja vielä oli matkaa. Tästä yöajosta on päästävä.

6.8.2011 Hallatorppa
Oli aikainen aamu kun viimein kaikkien kommellusten jälkeen olimme Hallatorpalla. Rakennus on Säätiön omistuksessa, siis vaapaasti kaikkien käytössä. Ja sen kyllä huomaa - paikat voisivat olla paremmassakin kunnossa. Teen juonnin jälkeen menimme nukkumaan. Tupa oli kylmä, uni viipyi, jalkoja paleli, olihan karseeta.

Päivä oli pitkällä kun katkonaisen unen jälkeen heräilimme. Onneksi ei saatu heti matkan alussa flunssaa. Äkkiä tuli takkaan ja tupa lämpimäksi. Takan lämmössä söimme aamupalaa ja kohta olimme katsomassa mustikka- ja sienimaita.
Veden haku lähteestä tuli myös hoidettua. Ei tullut astian täytettä mustikoista eikä sienistä. Kuivat säät, niin sanottiin. Tarkastimme asuntoauton öljyt ja vedet, kaikki oli ok.

Rauhallinen paikka tämä Hallatorppa. Halusimme saunoa, mutta ensin oli siivottava sauna. Linnun paskojen ja roskien poiston jälkeen saimme sen verran siistiä jälkeä, että saunomista saattoi edes ajatella. Hyvät ja makoisat löylyt saatiin kun viimein päästiin saunomaan.
Tarkoitus oli käydä uimassa, mutta eipäs siitä mitään tullut, ranta oli matala ja mutainen.
Saunan jälkeen teimme lomaruokaa, palvilihakäristystä ja kolikkopottuja. Hyvää ruokaa, suosittelen. Tupa oli lämmin, vatsa täysi, mitä siihen voi muuta toivoa... Ei muuta kuin tiskaamaan astioita rannalle.

7.8.2011 Lähtö Hallatorpalta
Edellisen yön valvominen ja saunominen ottivat veronsa ja heräsimme puolenpäivän aikoihin puhelimen ääneen. Syötiin, laitettiin tavarat autoon ja matka jatkui.

Pysähdyttiin Kivitaipaleen sotamuistomerkillä.
Sotamuistomerkiltä ajoimme Metsämuseolle.
Jännitimme, onko paikka auki ja onneksi oli. Kierreltiin aluetta ja valokuva Hugo Richard Sandberg'ista (1849-1930) kertoi "Vuonna 1893 perustetun Kemiyhtiön ensimmäinen metsäpäällikkö Hugo Richard Sandberg muistetaan Lapissa vaikutusvaltaisena henkilönä, joka uudisti metsätyötä ja "pani jätkän kuriin". Teksti jatkuu ... mielenkiintoista.
Päivän ajotavoite täyttyi Ruuhijärvelle, jossa tuttavaperhe otti meidät ystävällisesti vastaan. Olipa mukava käydä saunassa ja istua juttelemassa. Illan kuluessa yritin päästä nettiin, mutta ei päästänyt. Se siitä sitten, heikot on yhteydet. Auto lämpeni sähköjohdon päässä. Ei käytetty kaasulämmitystä, vaan panimme lämpöpuhaltimen puhaltamaan.

8.8.2011 Ruuhijärvi
Aamuheräämisen jälkeen lähdimme hillasuolle. Tuttavaperhe varoitteli, että hillasato on ollut kuivuuden takia huono tänä kesänä, korpihillaa voi löytyä, jos löytyy ..... Tottahan se oli, ei löytynyt hilloja, no maistiaiset kuitenkin saatiin. Iltapäivällä kävimme tammukkajoella. Ei ollut syöntiä pienelle puropahasella, johon pysähdyimme tammukoita narraamaan. Puroa oli meille kehuttu hyväksi kalapaikaksi. Matka jatkui tihkusateen merkeissä. Poroja on ruvettava varomaan.
Pellossa kävimme ostoksilla ja Kolarissa pienessä baarissa joimme mustaa istunutta kahvia. Päivän päämäärä oli Valkeajoen leimauskämppä. Ajoimme soraista ja kuoppaista tietä, kuinkahan tavarat hyppii auton sisällä? No ei pahemmin käynyt, tavarat oli kaapeissaan kun lopulta iltamyöhällä olimme perillä.

9.8.2011 Valkeajoen leimauskämppä
Metsähallituksen leimauskämpän pihaan ajoimme auton ja jäimme yöksi.
Aamulla aikaisin kävimme läheisellä purolla, josko tammukka nappaisi onkeen, ei napannut. Tyhjä oli puro vaikka rämmimme pitkin puron vartta puoleen ja toiseen. Huomasimme jotain erikoista, 'Säteily vaara' -taulu oli lietepaikan keskellä ja ympäristö oli oudon valkoinen. Pysyttelimme alueesta mahdollisimman kaukana, emmekä sitten menneet lukemaan tarkempaa tietoa, miksi ja mikä siellä säteilee.

Menimme uudelleen nukkumaan muutamaksi tunniksi, jonka jälkeen jatkoimme matkaa kohti Muoniota.
Pysähdyimme Kirkkopahdan seitakivellä.
Vettä satoi kun jatkoimme matkaa Pakasaivoon eli Lapin Helvettiin. Mahtavat kallioleikkaukset, mutta hyvin oli jyrkänteet suojattu kaiteilla ja portailla.
Tie oli todella huono, telaketjuilla ajettu urille. Auto täristää ja ajo on hidasta.
Lopulta saavuimme Sonkamuotkaan, jossa saimme virtaa kameroihin. Tuli ostettua myös jotain, etupäässä tulevaa joulua silmälläpitäen.

10.8.2011 Sotkajärvi

Lintutornin juurella olimme yötä. Aamulla muutama autokuormallinen lintubongareita tuli alueelle, ja niihin ääniin sitten heräsimme. Kiertelin alueella katselemassa sieniä. En niitä kuitenkaan kerännyt vaan lähdimme jatkamaan matkaa. Enontekiöllä poikettiin.
Kivilompolossa käytiin hillastamassa. Vähän saatiin ja laitoin ne samantien sokeriliemeen.
Suomen ja Norjan raja ylitettiin, noin vain. Kautokeinossa oli tankattava. Haettiin valuutan vaihtomahdollisuutta, ei löydetty ja niinpä jouduimme dieselin maksamaan euroilla. Miten tuon valuutan vaihdon niin totaalisesti unohdimme, vaikka tiesimme, että käymme Norjan puolella ja tarvimme kruunuja?

Spektroliitti-kivilouhokselle pysähdyttiin ihailemaan upeita kivipaaseja.
Ajoimme Karasjoen vanhalle kivikautiselle markkinapaikalle. Paikka on suosittu pysähdys- ja yöpymispaikka ja niin nytkin paikalla oli jo muutama asuntovaunu ja -auto. Jäimme yöksi.

11.8.2011 Karasjoki
Mistä löytyy pankkiautomaatti? Lopulta löytyi Minipankki, josta saatoimme vaihtaa euroja kruunuiksi. Kierreltiin saamelaismuseot

ICA-kaupasta ostimme vuohenjuustoja. Muuten tuo juusto vaatii totuttelua, on kuin suklaata. Ainakin minusta, en ollut erityisen innostunut koko juustosta. Palojoella pysähdymme levikkeelle syömään ja samalla katselimme saksalaisten polttamatta jättämää taloa. Talosta on pidetty huolta, koska se oli hoidetun näköinen.

Ajettiin vauhdilla Utsjoelle, ja ehdimme juuri ja juuri tankkaamaan ennenkuin huoltoasema meni kiinni. Yöksi menimme Utsjoen leirialueelle.

Otimme koko paketin, saunan, pesutuvan ja kaikki mitä siihen nyt kuului. Sähköllä saimme ladata läppärin ja kameroiden akkuja, jotka pitkän ajomatkan takia alkoivat olemaan tyhjät. Tutustuimme viereisen sähköpaikan asuntoauton omistajiin. He olivat palailemassa Norjan reissultaan ja jäivät myös yöksi leirialueelle. Saimme kutsun tulla tutustumaan heidän asuntoautoonsa, joka oli uudempaa mallia kuin meidän. Jutellessa kului ilta mukavasti.

Matka jatkuu Kuukkeli 12.-23.8.2011 -sivulla....

Marjatta kirjoitti...

Löysin viimein tämän matkasi reittikuvat.Et käynyt tuvassa vaan kaasutit ohi. Oli kyllä mukava reissu,vai ?

Rahkasammal kirjoitti...

Monen tuttavan tapaaminen jäi väliin tällä kertaa. Otettiin aivan reissun kannalta, ja olihan reissu, selviää matkakertomuksesta..... kun se etenee.